Jom Chat !

Selamat Datang Ke Blog Info Handphone...

Rabu, 22 Jun 2011

Tips Ketika Handphone Jatuh


1- Angkat telefon anda yang telah jatuh dan cuba goyang - goyangkan handphone . Jika terdengar bunyi dari handphone anda bererti tiada komponen yang tercabut atau tertanggal . Maka dengan itu anda bolehlah menghidupkan kembali handphone anda dengan selamat.

2- Cuba hidupkan handphone anda seperti biasa . jika ianya hidup dan menyala , handpone anda masih dalam keadaan baik.

3- Cuba menghubungi seseorang untuk mengetahui adakah handphone anda mempunyai gangguan ketika anda sedang bercakap dengan seseorang.

4- Jika terdapat gangguan semasa anda bercakap atau tidak boleh menelefon , cubalah membuka cover handphone anda dan periksa sama ada bateri handphone sudah berada di tempat yang betul atau tidak.

5- Setelah posisi bateri handphone betul , cuba menghidupkan kembali sekali lagi.

6- Jika handphone anda masih juga belum dapat dihidupkan , itu bermakna telah berlaku beberapa kerosakan pada handphone tersebut.

7- Biasanya kerosakan akan berlaku apabila skrin LCD pecah atau anda tidak dapat buatkan Membuat panggilan telefon.

8- Mungkin Juga Terdapat Kerosakan Pada mainboard dengan komponen lain . Apabila Posisi Mainboard tidak kuat , ia boleh menyebabkan gangguan semasa anda bercakap atau tidak dapat membuat panggilan telefon.

9- Demi keselamatan handpone anda , jangan cuba untuk membaiki handphone sendiri jika anda tidak tahu tentang komponen-komponen handphone . Sebaiknya bawalah ke kedai repair handphone .

10 - Walaupun handphone anda telah dibaiki , ada juga masalah seperti selau Hang , atau mati sendiri , jika hal ini terjadi , sebaik-baiknya anda cepat-cepat jual handpone anda dan menggantikanya dengan handphone baru.

Komen penulis Blog : jadi untuk membeli handpone secondhan check dulu sebelum membeli !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan