Jom Chat !

Selamat Datang Ke Blog Info Handphone...

Sabtu, 16 Julai 2011

Tips hindari radiasi telefon bimbit


Sebenarnya setiap telefon bimbit memiliki tingkat radiasi yang berbeza. Salah satu cara ujian boleh dilakukan dengan menggunakan alat yang dipanggil Microwave Leakage Monitor. Alat tersebut dapat menangkap signal RF yang dipancarkan oleh telefon bimbit. Berikut disenaraikan beberapa tips yang boleh digunakan bagi mengurangkan kesan radiasi telefon bimbit.

1. Ketika anda menelefon atau berkomunikasi, gunakan handsfree headset atau headset bluetooth. Terutamanya ketika memandu.

2. Letakkan telefon bimbit anda jauh sedikit dari kepala @ telinga anda.

3. Tidak digalakkan membuat panggilan telefon dari dalam bangunan. Ini kerana telefon bimbit memerlukan lebih banyak kuasa dan oleh itu akan membebaskan lebih banyak radiasi.

4. Gunakan telefon bimbit di kawasan terbuka.

5. Hindari anak-anak (terutamanya yang masih kecil) dari telefon.

Perlu juga anda ketahui bahawa kekuatan signal @ radiasi terjadi ketika anda menekan butang YES atau SEND untuk menghubungi nombor lain. Oleh itu, jangan terus meletakkan telefon bimbit anda ke telinga ketika menekan butang tersebut, disebabkan kekuatan signal akan terus dipancarkan ke otak. Jadi, anda digalakkan menunggu kira-kira 3-5 saat sehingga sambungan berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan